Rozdział V. Tryb pracy
Rady
1.
Sesje
Rady
§
26
1. Rada
obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej
kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a
także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. 2. Oprócz uchwał
Rada może podejmować: 1) postanowienia
proceduralne, 2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do
określonego postępowania, 3) oświadczenia – zawierające stanowisko w
określonej sprawie, 4) apele – zawierające formalnie niewiążące
wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy
czy zadania. 3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma
zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i
podejmowania uchwał.
§
27.
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do
wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. 2. Sesjami
zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady. 3. Sesjami
zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie pracy Rady, ale zwołane w
zwykłym trybie. 4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach
przewidzianych w ustawie.
2.
Przygotowanie sesji
§
28.
1. Sesje
przygotowuje Przewodniczący. 2. Przygotowanie sesji
obejmuje: 1) ustalenie porządku obrad, 2) ustalenie czasu i
miejsca obrad, 3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym
projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad. 3. Sesje
zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia – jeden z
Wiceprzewodniczących. 4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad
sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za
pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób. 5. Powiadomienie wraz z
materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z
wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją. 6. W
razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ustępie 4 i 5 Rada może podjąć
uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o
odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed
głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad. 7.
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do
publicznej wiadomości w terminach jak w punkcie 4 i 5.
§ 29.
1. Przed
każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza, ustala listę
osób zapraszanych na sesję. 2. W sesjach Rady uczestniczą Burmistrz, Zastępcy
Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik Gminy, Naczelnicy wydziałów Urzędu.
§
30.
Burmistrz
obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w
przygotowaniu i odbyciu sesji.
§
31.
Publiczność
obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§
32.
Wyłączenie
jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w
przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§
33.
1. Sesja
odbywa się na jednym posiedzeniu. 2. Na wniosek radnego, Rada może
postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie
na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. 3. Fakt przerwania obrad odnotowuje
się w protokole.
§
34.
Rada może
rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego
składu.
§
35.
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych
w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże
Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§
36.
1. Sesję
otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady. 2. W razie nieobecności
Przewodniczącego lub niemożności prowadzenia przez Przewodniczącego sesji,
czynności określone w pkt. 1 wyko¬nuje jeden z Wiceprzewodniczących, na zasadach
określonych w ustawie o samorządzie gminnym i Statucie. 3. Rada na wniosek
Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć
mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie
wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności
o podobnym charakterze.
§
37.
1. Otwarcie
sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram
(nr sesji) sesję Rady Miasta i Gminy w Kozienicach”. 2. Po otwarciu sesji
Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w
przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 33 ust. 2.
§
38.
Po otwarciu
sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany
porządku obrad.
§
39.
Porządek
obrad obejmuje w szczególności: 1) przyjęcie protokołu z obrad
poprzedniej sesji, 2) interpelacje i zapytania
radnych, 3) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie
stanowiska, 4) odpowiedzi na interpelacje i zapytania
radnych, 5) wolne wnioski i informacje.
§
40.
Informacje
o jakich mowa w § 39 pkt 5 udzielają: 1) Przewodniczący Rady lub jeden z
Wiceprzewodniczących ze spraw Rady, 2) Przewodniczący Komisji lub
sprawozdawcy wyznaczeni przez Komisję, ze spraw Komisji, 3) Burmistrz
lub wyznaczona przez niego osoba, 4) inne osoby upoważnione przez
Przewodniczącego do udzielenia informacji.
§
41.
1. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym
charakterze. 2. Interpelacje składają Radni. 3. Interpelacja
powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej
przedmiotem oraz wynikające zeń pytania. 4. Interpelacje składa się w
formie pisemnej lub ustnej Przewodniczącemu Rady. 5. Odpowiedź na
interpelacje udzielana jest ustnie na sesji lub pisemnie w terminie 14 dni, do
protokołu z sesji i Radnemu składającemu interpelacje. 6. Odpowiedzi
udzielają właściwe rzeczowo podmioty. 7. W razie uznania odpowiedzi za
niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o
uzupełnienie odpowiedzi. Przy pisemnej odpowiedzi termin określony w pkt. 5
stosuje się odpowiednio. 8. Przy niezadowalającym uzupełnieniu o dalszym
postępowaniu decyduje Rada.
§
42.
1.
Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu
uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. 2. Przy zapytaniach
przepisy paragrafu 41 pkt 3, 8 stosuje się odpowiednio.
§
43.
1.
Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i
zamykając dyskusję nad każdym z punktów. 2. Przewodniczący Rady udziela
głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także
udzielić głosu poza kolejnością. 3. Przewodniczący Rady może zabierać
głos w każdym momencie obrad. 4. Przewodniczący Rady może udzielić głosu
osobie nie będącej radnym.
§
44.
1.
Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad
zwięzłością wystąpień. 2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi
dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień. 3. Jeżeli temat lub
sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek
obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do
porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując
odnotowanie tego faktu w protokole. 4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności. 5. Po
uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym
osobom spośród publiczności i zaproszonych gości, które swoim zachowaniem lub
wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§
45.
Na wniosek
radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego
zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§
46.
1.
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury
formalnej, w szczególności dotyczących: - stwierdzenia
quorum, - zmiany porządku obrad, - ograniczenia czasu
wystąpienia dyskutantów, - zamknięcia listy mówców lub
kandydatów, - zakończenia dyskusji i podjęcia
uchwały, - zarządzenia przerwy, - odesłania projektu uchwały do
komisji, - przeliczenia głosów, - przestrzegania porządku
obrad. 2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po
dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym
poddaje sprawę pod głosowanie.
§
47.
1. Sprawy
osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak
postanowić inaczej. 2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków
nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§
48.
1. Po
wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby
zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi
ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje
taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie. 2. Po
zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania. 3.
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§
49.
1. Po
wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając
formułę „Zamykam (nr sesji) sesję Rady Miasta i Gminy w
Kozienicach” 2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za
czas trwania sesji. 3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która
objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§
50.
1. Rada
jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia. 2. Uchylenie lub zmiana
podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie
wcześniej niż na następnej sesji. 3. Postanowienia ust. 2 nie
stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§
51.
Do
wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub
posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w
którym sesja się odbywa.
§
52.
1.
Pracownik Wydziału Organizacyjnego, bądź wyznaczony przez Burmistrza w
uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół, w
przeciągu dwóch tygodni lecz nie później niż na dwa dni przed następną
sesją. 2. Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę magnetofonową, którą
przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z obrad poprzedniej
sesji.
§
53.
1. Protokół
z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg. 2. Protokół z sesji
powinien w szczególności zawierać: a) numer, datę i miejsce odbywania
sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię
i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta, b) stwierdzenie
prawomocności posiedzenia, c) odnotowanie przyjęcia protokółu z
poprzedniej sesji, d) ustalony porządek obrad, e) przebieg
obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów
zgłoszenia pisemnych wystąpień, f) przebieg głosowania z
wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” oraz
głosów nieważnych, g) wskazanie wniesienia przez radnego zdania
odrębnego do treści uchwały, h) podpis Przewodniczącego obrad i osoby
sporządzającej protokół.
§
54.
1. W
trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać
poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga
Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy
magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji, jeżeli była nagrywana. 2. Jeżeli
wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść
sprzeciw do Rady. 3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z
poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust.
2.
§ 55.
1. Do
protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych
gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych,
oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego
Rady. 2. Wyciągi z protokołu sesji oraz kopie uchwał Rady pracownik
przekazuje jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych
działań z dokumentów tych wynikających.
§
56.
Obsługę
biurową sesji zabezpiecza Burmistrz Gminy.
3. Uchwały
§
57.
1. Uchwały, o jakich mowa w § 26 ust. 1, a także deklaracje,
oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 26 ust. 2 są sporządzone w formie
odrębnych dokumentów. 2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień
proceduralnych.
§
58.
1.
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Burmistrz, chyba że
przepisy prawa stanowią inaczej. 2. Projekt uchwały powinien określać w
szczególności: 1) tytuł uchwały, 2) podstawę
prawną, 3) postanowienia merytoryczne, 4) w miarę potrzeby
określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały, 5) określenie organu
odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania z realizacji
, 6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
§
59.
Uchwały
Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń
w ich powszechnym znaczeniu.
§
60.
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po
zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami
administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia
przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Burmistrza.
§
61.
1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy
nie stanowią inaczej. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do
Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§
62.
1. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi
rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia
uchwały. 2. Ciągłość numeracji zachowuje się w kadencji Rady.
§
63.
Upoważniony
pracownik Urzędu ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje
wraz z protokołami sesji Rady.
4. Procedura głosowania
§
64.
W
głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§
65.
1.
Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki. 2. Głosowanie jawne
zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”,
„przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych
na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie
wyników głosowania w protokole sesji. 3. Do przeliczenia głosów
Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych. 4. Wyniki głosowania jawnego
ogłasza Przewodniczący obrad.
§
66.
1. W
głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych
pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo
głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym
spośród siebie przewodniczącym. 2. Komisja Skrutacyjna przed
przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza
je. 3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na
sesji. 4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej
odczytuje protokół, podając wynik głosowania. 5. Karty z oddanymi
głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§
67.
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie
precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego
redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji
wnioskodawcy. 2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod
głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania
nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest
najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad. 3. W przypadku
głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy
kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu
odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a
następnie zarządza wybory. 4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy
nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§
68.
1. Jeżeli
oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony
wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada
głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały. 2.
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu
uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności
Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub
odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach. 3. W przypadku przyjęcia poprawki
wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się
pod głosowanie. 4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu
uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 67 ust. 2. 5.
Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do
projektu uchwały. 6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej
kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek
wniesionych do projektu uchwały. 7. Przewodniczący obrad może odroczyć
głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek
przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi
postanowieniami uchwały.
§
69.
1.
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub
kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów
wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup
głosujących „za” czy „przeciw”. 2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej
z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano
liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§
70.
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie
większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które
uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych
głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. 2. Głosowanie
bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek
lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za
wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a
zarazem tej połowie najbliższą. 3. Bezwzględna większość głosów przy
parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą
zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów. 4. Bezwzględna
większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za
wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby
pozostałych ważnie oddanych głosów.
5. Komisje Rady
§
71.
1.
Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji
doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach. I. Postanowienie ust. 1
nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady. II. Do zadań komisji stałych
określonych w paragrafie 16 ust.1 pkt 2 – 6, należy: — rozpatrywanie i
opiniowanie spraw przekazanych prze Radę oraz spraw przedkładanych przez
członków komisji, — występowanie do Rady za pośrednictwem Burmistrza z
inicjatywą uchwałodawczą, — opiniowanie projektów uchwał Rady z zakresu
spraw dla których, Komisja została powołana oraz pisemne opiniowanie tematów
przedstawionych przez Burmistrza, — samodzielne występowanie Komisji na
sesjach oraz składanie wniosków do Burmistrza, — kontrola realizacji
uchwał Rady w sprawach należących do kompetencji Komisji.
§
72.
1. Komisje
stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym
Radzie. 2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy
stosownych zmian. 3. Komisje pracują na posiedzeniach zwoływanych
minimum jeden raz na kwartał.
§
73.
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne
posiedzenia. 2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi
komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami,
jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności. 3. Komisje
uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie. 4. Na podstawie
upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący
pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie
sprawozdania.
§
74.
Pracami
komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji,
wybrany przez członków danej komisji.
§
75.
1. Komisje pracują na posiedzeniach. 2. Pierwsze
posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący Rady w terminie 30 dni od sesji, na
której ustalono składy osobowe i prowadzi je do chwili wyboru
przewodniczącego. 3. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez
jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę
potrzeb. 4. Przewodniczący Komisji zwołuje jej posiedzenia, które nie są
objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie
pisemnej. 5. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 4, mogą być zwoływane z
własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny umotywowany
wniosek 1) Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek: 2) nie mniej niż
5 radnych, 3) nie mniej niż 1/3 członków Komisji.
6. Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej
posiedzenia: 1) radnych nie będących członkami Komisji , 2) osoby
zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów oraz inne
osoby. 7. Do komisji stałych ma zastosowanie par. 53 oraz odpowiednio
przepisy dotyczące Komisji Rewizyjnej.
§
76.
1.
Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji
Rady sprawozdania z działalności komisji. 2. Przepis ust 1 stosuje się
odpowiednio do doraźnych komisji, zespołów powołanych przez Radę.
§
77.
Opinie i
wnioski komisji przyjmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w
obecności co najmniej połowy składu komisji.
6. Radni
§
78.
Radni
potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na
liście obecności.
§
79.
Radni mogą,
stosownie do potrzeb przyjmować Obywateli w siedzibie Biura Rady w sprawach
dotyczących Gminy i jej mieszkańców.
§
80.
1. W
przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego
obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu
upomnienia. 2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po
uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to
możliwe.
|